11 tipov, ako sa uvoľniť a vypnúť hlavu po náročnom dni

Keď máme hektické dni, potrebujeme všetok ten zhon, stres a napätie uvoľniť. Samozrejme, existujú na to mnohé spôsoby, ako športy, meditácie, čítanie, výlety, fitness a wellness centrá, alebo dovolenky. Ale niekedy fakt chceme už len zostať doma a oddýchnuť si. Lenže máme tak vyťaženú hlavu, že sa nedokážeme vypnúť.

Preto som hľadala spôsoby, ako sa zrelaxovať bez vynaloženia ďalších síl, bez vysokých finančných nákladov a bez dochádzania niekoľkých kilometrov za oddychom. Našla som ich hneď niekoľko. Vyskúšaj a vyber si, čo Ťa láka.

V nasledujúcich riadkoch sa dočítaš o tých najjednoduchších, najprirodzenejších a najdostupnejších možnostiach oddychu.

 

Tu je 11 tipov, ako sa uvoľniť a vypnúť hlavu po náročnom dni.

1. Smiech

Niekedy sa vraví, že smiech je najlepší liek. Je to pravda. Smiech je prírodné antidepresívum. 😆 Napríklad, keď sa smejeme pri pozeraní komédie, uvoľňujú sa nám do tela tzv. hormóny šťastia, endorfíny. Tie spôsobujú pocit eufórie, odbúravajú stres a účinkujú upokojujúco. Samotný úsmev je vyjadrením spokojnosti a šťastia. Vďaka nemu sa cítime lepšie, zlepšuje sa funkcia nášho organizmu, môžeme byť zdravšie a vyzerať sviežo. Smiech predlžuje život. 

Pozri si komédiu. Keďže ja mám celkom široký repertoár obľúbených komédií a nie všetky sú úplne klasické, tak som vybrala niečo, čo je medzi ženami všeobecne obľúbené. A vybrala som túto:

Film „Zkus mě rozesmát“, réžia Dennis Dugan (romantická komédia v češtine – 72% na ČSFD)

Trailer v angličtine si pozri tu:

 

2. SILENCE

Ďalším tipom je liečba tichom a mlčaním.

Keďže žijeme vo svete plnom rôznych zvukov, hudby, komunikácie a ruchov, je fajn dopriať si niekedy samotu a ticho. Pretože ticho lieči.

Aké má účinky na náš organizmus?

  • Úplné ticho pomáha aktívne regenerovať mozgové bunky.
  • Vďaka tichu nezahlcujeme mozog, čo dáva priestor predstavivosti a sme tvorivejšie.
  • Príjemné ticho pôsobí upokojujúco.
  • Pokiaľ si kvalitne oddýchneme v tichu a v samote, dokážeme sa napojiť na naše vlastné myšlienky, emócie a programy, ktoré nepochádzajú zvonku ani od cudzích ľudí. V dnešnej dobe je to obrovský prínos.

3. Teplý kúpeľ

Teplý kúpeľ dokáže zázraky. Uvoľní. Upokojí. Jeho účinky sa využívajú aj v rôznych liečebných procedúrach. Prečo si ho teda z času na čas nepripraviť doma? Veď je to skvelý spôsob, ako si po hektickom dni oddýchnuť. Doplň si ho esenciálnymi olejmi, príjemnou hudbou, zapáľ si sviečku a relaxuj.

Po príjemnom kúpeli sa Ti bude večer aj lepšie zaspávať.

Zaraď si ho aspoň 2x do týždňa do svojho programu, ako psychohygienu.

4. Príroda

Príroda je domovom nás všetkých. Príde mi tak samozrejmé, prečo má príroda na nás upokojujúce účinky, že ani neviem, či ich tu mám rozpisovať. Ale niektoré teda spomeniem.

Pohyb na čerstvom vzduchu nám posilňuje imunitu, zlepšuje náladu, odbúrava stres. Doplníme si vitamín D a zregenerujeme si myseľ. O to nám predsa ide, že? Vypnúť hlavu a odpočinúť si.

Tak šup – šup. Vybehni do prírody a stráv tam denne maximum času, koľko môžeš.

 

5. ASMR videá

ASMR videá vytvorila Jennifer Allen. Celé znenie skratky je Autonomous Sensory Meridian Response, čo po slovenský znamená Samostatná zmyslovo-meridiánová reakcia. Sú to videá, v ktorých majú zaznieť tie najjemnejšie a najpríjemnejšie zvuky. Vyvolajú akési brnenie na temene hlavy a po chrbtici sa táto reakcia presúva do celého tela. Následkom toho sa náš organizmus dokáže uvolniť.

Osobne tieto videá rozdeľujem hlavne na 2 tipy: bez hovoreného slova a videá s hovoreným slovom. Existuje však už oveľa väčšie množstvo ich prevedení a postupne sa rozvíjajú do profesionálnejších podôb.

Hlavné je vybrať si video, čo má v sebe také zvuky, aké nám sú príjemné. Často sú to zvuky, ktoré vyvolávajú príjemné spomienky na spôsob uspávania z detstva, alebo zvuky z bežného života, ku ktorým máme neutrálny či pozitívny postoj.

Ja nemám rada šepot, takže si vyberám ASMR videá bez hovoreného slova. A počúvam ich priamo cez slúchadlá.

ASMR videá nás teda dokážu kompletne upokojiť. Vraví sa im aj „orgazmus mozgu“.

 

6. Klasická hudba

Vedci sú presvedčený o blahodárnych účinkoch určitých hudobných štýlov. Rytmus a hudba dokáže prenikať až do hĺbky našej duše. A práve klasická hudba má úžasné, vysoko upokojujúce účinky.

 

7. Chutné jedlo – Kulinársky zážitok

Zájdi si do vychýrenej reštaurácie alebo si uvar niečo špeciálne a chutné doma. Dopraj si pokoj a čas na to, aby si si jedlo mohla vychutnať. Podľa tipu jedla si ho doplň dobrým vínom, pivom alebo iným drinkom, či ovocnou šťavou.

Prestri si ako pre najvzácnejšieho hosťa a urob si kulinársky zážitok sama pre seba. Vychutnaj si každú chuť a vôňu toho vynikajúceho jedla. Uvoľni sa a vypni.

 

8. OFF-TIME

Zababuš sa do mäkkej deky, poobkladaj sa vankúšmi, obleč si svoje obľúbené pohodlné oblečenie a uveleb sa na gauči. Popri tom si môžeš čítať knihu, prezerať časopis alebo využiť jednu z vyššie spomínaných činností – pozrieť si komédiu alebo počúvať dobrú hudbu. Či už budeš hrať karty, lúštiť krížovky, hrať na gitare alebo sa baviť na komikse, rob to, čo Ti prináša naozaj až detskú radosť. 😆

 

9. Objatie milovanej osoby

Objatie je mega relaxačný moment. Takže, ak si aj Ty taký tuľkáčik, „dohodni“ si so svojím partnerom nejaké to objímanie ako relax. Kdekoľvek a kedykoľvek. Na výlete, pri varení, pri pozeraní dobrého filmu, pri práci alebo pri cestovaní. Alebo len tak pre spríjemnenie dňa.

U mňa to platí trojnásobne.

10. Kontakt so zvieraťom

Zvieratá nám spríjemňujú život a pôsobia ako učinná forma terapie. Nazýva sa to animoterapia = liečenie pomocou zvierat.  Je vhodná pre deti aj dospelých, vlastne pre všetky vekové kategórie. Pozitíva tejto terapie sa prejavujú skoro vo všetkých oblastiach života.

Najznámejšie sú:

  • Hipoterapia – terapia s použitím koní
  • Canisterapia – terapia s použitím psov
  • Felinoterapia -terapia s použitím mačiek
  • Delfinoterapia – terapia s použitím delfínov
  • a iné

Popri tom si odburávame vnútorný stres a navodzujeme pocit pohody v bežnom živote. Po celom dlhom dni dobre padne ísť na prechádzku so svojim štvornohým priateľom, pohrať sa s mačičkou, zajazdiť si na koni, či zaplávať s delfínom.

Venujem sa canisterapii.

11. Nulový stav

Aby všetky doteraz spomenuté tipy, ako sa uvoľniť a vypnúť hlavu po náročnom dni fungovali, je dobré využiť ešte jednu metódu. Je ňou tzv. „Nulový stav“.

Po tom, čo si sa za celý deň venovala rôznym aktivitám, je nápomocné dôjsť do cieľovej rovinky. To znamená veci kvalitne podokončovať, alebo uložiť a uzavrieť. Uvediem niekoľko príkladov:

  • kôš na prádlo na žehlenie = je prázdny
  • kuchynská linka = čistá
  • e-mailová schránka = prázdna alebo starostlivo vytriedená
  • najdôležitejšie veci v rodine = sú prediskutované
  • a podobne

Rozumiem, že k dôjsť k tomuto bodu „nulovému stavu“, to chce veľkú dávku plánovania a dobre zavedeného systému fungovania. Ale je to jedna z veľmi efektívnych stratégií, ktoré sú obsiahnuté v rôznych štýloch Time managementu. Osobne ju využívam a neviem si ju vynachváliť.

Táto metóda poskytuje priestor pre to, aby sme po celom dni dokázali skonštatovať, že ten deň stál za to. Je jedno či sme mali zábavný deň voľna alebo sme boli maximálne vyťažené. Umožní nám to samé seba lepšie oceniť a dodá nám to pocit zadosťučinenia a spokojnosti. Odľahčí to myseľ, nemáme toľko starostí ani trápenia a sme schopné sa skôr upokojiť a uvoľniť sa. 

Až nabudúce budeš mať pocit, že si vyčerpaná a musíš vypadnúť z domu, z práce, z Tvojej aktuálnej reality, lebo inak sa asi zblázniš, ale nebudeš mať na to priestor, otvor si znova tento článok. Vyber si aspoň jednu pasívne-relaxačnú metódu a dovoľ si vypnúť na mieste, kde práve si a hneď, keď to potrebuješ.

 

Ďakujem za prečítanie tohto článku!


„Som motivátorka a podporovateľka žien v tom, aby boli skutočne samé sebou.

Venujem sa ženským témam a cítim silné prepojenie s ostatnými ženami. Preto som nadviazala na tradíciu starú tisícky rokov a preniesla ju do dnešného moderného sveta: vytvorila som tento Červený stan - online.

Pomáham ženám, oslobodiť sa od zhonu a stresu a vrátiť sa k prirodzenému, pokojnému, cyklickému životu. Prinášam im pohľad na svet inými očami, aby mohli znova žiť slobodne z hĺbky svojej duše.“

Môj príbeh si môžeš prečítať tu »»»

Tu na Teba čaká Tvoj darček:

E-KNIHA ZDARMA

Prijmi sa ako žena. Slobodná žena.

  • Chceš si udržať svojho slobodného ducha po celý život?
  • Túžiš byť viac sama sebou?
  • Rada by si sa naladila na svoje vnútro a svoje ženstvo?

Stiahni si túto e-knihu

a vydaj sa na cestu svojej duše za slobodou.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tvoje osobné údaje budú použité iba pre účely spracovania tohto komentára.

  • INFO k článku

     Ak radšej počúvaš ako čítaš, audio-nahrávky mojich blogových článkov nájdeš aj »»» v AUDIO-Blogu.

  • Darček pre Teba:

    E-KNIHA: Prijmi sa ako žena. Slobodná žena. 

    Stiahni si túto e-knihu ZDARMA a vydaj sa na cestu svojej duše za slobodou.

  • Najnovšie články
  • Poď na Facebook :)
  • Sleduj na Instagrame…
  • Pridaj sa ku mne na Pintereste :)
  • Prečítaj si knihu: